Spelregels - Regiovervoer Midden-Brabant

Spelregels

Voor wie is Regiovervoer Midden-Brabant?

Iedereen kan met Regiovervoer Midden-Brabant reizen. U betaalt dan het zogenoemde OV-tarief. Wanneer u niet met het OV kan reizen als gevolg van een beperking kunt u reizen met een Wmo-pas. Heeft u via uw gemeente een Wmo-pas ontvangen? Dan reist u tegen het voordeliger Wmo-tarief. Wilt u een Wmo-pas aanvragen, dan kunt u hierover contact opnemen met het zorgloket van uw gemeente.

Vervoerreglement

De regels op hoofdlijnen:

  • De taxi haalt u op tussen een kwartier voor of na uw gewenste vertrektijd.
  • De taxi mag maximaal een half uur omrijden (bijvoorbeeld om een andere reiziger op te halen). Deze omrijkilometers betaalt u vanzelfsprekend niet. Het omrijden is beperkt tot maximaal 30 minuten extra reistijd bovenop de directe reistijd.
  • U betaalt per rit een instaptarief en een bedrag per kilometer.
  • Reizigers met een Wmo-pas betalen het gereduceerde Wmo-tarief, andere reizigers het OV-tarief.
  • Binnen het vervoersgebied kunt u niet meer dan 25 kilometer reizen. Enkel wanneer u van of naar een puntbestemming reist, kan de reisafstand meer dan 25 kilometer zijn.
  • U mag één reisgenoot (sociale begeleider) meenemen. Uw reisgenoot betaalt hetzelfde tarief.
  • Reizigers met een Wmo-pas kunnen met Regiovervoer ook in een deel van België reizen, wanneer de reis binnen het maximale reisbereik van 25 kilometer ligt.

Alle afspraken en voorwaarden over de uitvoering van het vervoer zijn terug te vinden in het vervoerreglement.

Chauffeurs

Alle chauffeurs zijn goed opgeleid en in het bezit van de vereiste papieren. Zij  gedragen zich netjes en klantvriendelijk.

Enkele afspraken over de dienstverlening op een rij:

  • Bij aankomst op het vertrekadres belt de chauffeur aan bij de voordeur, als de klant zich in een woning of gebouw bevindt. Als de klant opgehaald wordt bij een afspreekpunt, meldt de chauffeur zich bij dit punt.
  • De chauffeur helpt de klant desgewenst vanaf de deur of het afspreekpunt tot in het voertuig.
  • De chauffeur biedt de klant hulp aan bij het in- en uitstappen, het opbergen van bagage en bij het omdoen van de veiligheidsgordel.
  • De chauffeur helpt bij het in en uitrijden van rolstoel
  • De chauffeur ziet er op toe dat een klant in een rolstoel  In het voertuig plaats kan nemen via de lift en zorgt dat de rolstoel veilig wordt bevestigd. Alleen reizigers die een transfer kunnen maken, kan verzocht worden op een vaste stoel plaats te nemen.
  • De chauffeur houdt zich aan de verkeersregels en rijdt rustig en verantwoord. Obstakels zoals drempels en rotondes worden rustig genomen, met name als sprake is van rolstoelvervoer en/of vervoer van visueel gehandicapten.
  • Er wordt niet gerookt in en rondom de taxi en alleen handsfree getelefoneerd.
  • Op de plaats van bestemming begeleidt de chauffeur de klant op dezelfde wijze als bij de instap, tot aan de deur of tot aan het afspreekpunt.
  • Indien gewenst door de reiziger verstrekt de chauffeur een betaalbewijs

 

Reserveren

U kunt uw rit op drie manieren reserveren:

 

  • Telefonisch via 0900-0595 (€0,05 per minuut plus de gebruikelijke belkosten)